Els Síndics de Sabadell, Terrassa i Sant Cugat demanen a la UAB un dictamen sobre l’ús de la presumpció de veracitat dels agents de l’autoritat

El Síndic de Sabadell, Josep Escartín, considera que l’Ajuntament no ha escoltat les seves recomanacions sobre l’abús de la presumpció de veracitat dels agents i creu que, en molts casos, “està en contra de la presumpció d’innocència de les persones

El Síndic municipal de Greuges de Sabadell, Josep Escartín, juntament amb la Síndica local de Terrassa i el Síndic de Sant Cugat, ha signat un conveni de col·laboració amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), amb la finalitat de coordinar l’actuació en l’assessorament i intercanvi d’informació sobre l’aplicació del principi de veracitat dels agents de l’autoritat i el deure d’aportar proves sempre que sigui possible. L’objectiu és que la UAB estudiï la situació d’abús en la presumpció de veracitat dels agents que han denunciat els 3 Síndics locals en reiterades ocasions. La signatura, que ha comptat amb la presència de la Degana de Dret de la UAB, Esther Zapater, ha tingut lloc a Bellaterra.

Moltes de les queixes que rebem els Síndics estan relacionades amb aquesta temàtica”, ha afirmat Josep Escartín, Síndic de Sabadell. “Considerem que la previsió legal de la presumpció de veracitat dels agents és mal utilitzada pels Ajuntaments, ja que se’n fa un ús desproporcionat”. Aquest fet ha estat denunciat pel Síndic de Sabadell, un cop més, en l’Informe anual de 2013 presentat durant el mes d’abril al Ple de l’Ajuntament de Sabadell i a l’Informe Extraordinari, presentat a la Junta de Portaveus durant el darrer trimestre de 2013. “Creiem que els Ajuntaments no ens escolten, no tenen en compte les nostres recomanacions. I, davant el que considerem un abús en la utilització de la presumpció de veracitat per part dels agents de l’autoritat, la víctima és la ciutadania”, afirmava Escartín. En aquest sentit, el Síndic de Sabadell ha afirmat que, “en molts casos, la pràctica de l’abús està en contra de la presumpció d’innocència de les persones”. La figura jurídica de la presumpció de veracitat està regulada en la llei 30/1992, de l’any 1992. El Síndic de Sabadell considera que, des de llavors, la tecnologia ha avançat suficientment com per permetre proves complementàries, mitjançant eines com ara les PDA, smartphones, tablets, etc.

No totes les infraccions denunciades poden tenir un altre mitjà probatori que no sigui la pròpia denuncia de l’agent de l’autoritat: els Síndics locals en som conscients” “Si bé és cert que hi ha altres casos on és fàcil que l’Administració aporti altres mitjans de prova, evitant la simple i automàtica aplicació del principi de veracitat”, com ara en casos d’estacionament de vehicles en zones prohibides. “Cal prendre en consideració les al·legacions exposades pels ciutadans i no donar respostes estàndards o fonamentades únicament en la presumpció de veracitat dels agents”.

La UAB estudiarà el context legal i l’abús denunciat pels Síndics vallesans i emetrà un dictamen amb les seves conclusions en breu.